Brand Guide
- Sidst opdateret21. sep. 2023

01
Logo
Augustinus Fondens logo og bogmærke er baseret på deres oprindelige segl.
De 3 tårne som symbol for København går også igen i Københavns Kommunes logo. De tre tårne fandtes allerede i byens middelalderlige segl, der var i brug 1275-1371. Det midterste tårn skulle sandsynligvis symbolisere Absalons borg, der lå på Slotsholmen, de andre tårnene i ringmuren omkring borgen.
I seglet findes også de karakteris- tiske bølger, der symboliserer Øresund. Krigeren i tårnet symboliserer frihed og selvstændighed.
Logo-versioner
Augustinus Fondens logo er bygget op af et bomærke/segl og et navnetræk. Bomærket/seglet anvendes så vidt muligt altid sammen med navne- trækket, så fondens navn fremstår tydeligt. Logoet må gerne forstørres og formindskes, men man må ikke flytte bomærke og navnetræk fra hinanden eller gøre dem større eller mindre i forhold til hinanden. Logoet optræder som hovedregel på alle materialer, hvor Augustinus Fonden er afsender. Seglet kan i sammenhæng med logoet anvendes alene som et grafisk vandmærke.
Logoerne findes i 6 varienter:
- Positivt logo i 4 udgaver (2-farvet eller ren sort). Dette logo bruges som hovedregel og altid på hvid eller meget lyse baggrunde.
- Negativt, hvidt logo i 2 udgaver. Dette logo bruges på farvede, mørke baggrunde.
Respektafstand /frizone
For at sikre en konsistent og ensartet anvendelse af Augustinus Fondens logo er der defineret en inimum ”frizone” omkring logoet, som skal sikre, at andre grafiske elementer, billeder eller tekst ikke står for tæt på logoet.
Som vist er denne minimum ”frizone” defineret ved afstanden svarende til højden og bredden af 2 O'er (fra navnetrækket) oven på eller ved siden af hinanden. Denne afstand varierer derfor proportionalt med logoets størrelse.
Er der plads i designet, skal denne ”frizone” gerne være større, så der er mere luft omkring logoet.
Forkert brug af logo
Det er vigtigt, at Augustinus Fondens logo altid optræder konsistent og ensartet på alle de medier, det anvendes. Vi giver her nogle eksempler på forkert anvendelse af logoet.
02
Typografi
Augustinus Fonden har fast definerede skrifttyper/ fonte til brug for både trykte/printede og digitale medier. Det er vigtigt at holde sig til disse definerede skrifter for at sikre et ensartet billede af fondens visuelle identitet.
Systemfonte for office pakken
Arial og Georgia er begge skrifttyper fra Microsoft Office-pakken. De bør udelukkende anvendes i PowerPoint, Word og Excel – hvor Playfair Display og Raleway ikke må bruges, da modtagerne af disse dokumenter typisk ikke har disse skrifter installeret, og teksten derfor vil ændre sig vilkårligt.
Arial bliver typisk anvendt i Wordskabeloner såsom brevpapir, notater, pressemeddelelser, vejledninger m.m. Men Arial fungerer også godt i Excel og i forbindelse med grafer og infografikker i PowerPoint.
Georgia er den primære skrifttype i PowerPoint- præsentationer.
03
Farver
Augustinus Fonden har sin egen farvepalet, som skaber genkendelse og sammenhæng, når den bliver anvendt konsekvent. Farvepaletten indeholder 2 primærfarver og 12 sekundære farver. Farvepalet- ten er elegant og tidløs og kan anvendes på alle medier.
Farver
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
Dynamisk farver
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Average pixel color
#365571

Average pixel color
#A10214
04
Billedstil
Augustinus Fondens billedstil er fleksibel og motivet frit. Stilen skal være elegant og stemningsfuld. Billedstilen skal være troværdig, men også gerne en levende og æstetisk interessant oplevelse.
Fotos
Kraftfulde, æstetiske billeder giver vores kommunikation mulighed for at skabe en langt mere direkte og følelsesladet forbindelse med vores målgrupper og hjælper med at formidle vores centrale budskaber og indsatsområder.
Billederne vil være taget af forskellige fotografer, så det er designerens/kommunikatørens opgave at udvælge de stærkeste motiver.
Til al trykt materiale som bøger, brochurer, foldere og årsskrift etc. skal dpi’en (fotoets opløsning) være minimum 300 dpi. Samtidig skal størrelsen svare til den størrelse man gerne vi gengive billedet i på siden/opslaget.
Til digitalt brug behøver billederne ikke være nær så store. Her er opløsningen typisk 72 ppi. Filtyper til tryk er Jpeg, PDF og TIFF. Filtyper til tryk er Jpeg og PNG.
Om os / Medarbejder fotos
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit.
Infografik, Grafer og Diagrammer
Infografikker hjælper visuelt med at skabe overblik og understøtte budskaber, som kan være komplice- rede at beskrive i tekstform. Fondens infografikker er elegante og lidt underspillede, så de glider naturligt ind i det øvrige design.
Stylingen er den samme for alle typer grafer og diagrammer både i tryksager og i PowerPoint. Hovedprincippet er, at vi primært bruger de 2 logofarver i toner, evt. kombineret med et par accentfarver fra sekundærpaletten. Accentfarver kan anvendes til at fremhæve eller skelne tydeligere mellem forskellige data i grafer og diagrammer.

05
Layout
Augustinus Fondens tryksager omfatter papirlinje, årsrapporter, bøger, brochurer og foldere. Fælles for disse er, at udtrykket er elegant og troværdigt, men samtidig levende og foranderligt fra opslag til opslag. Visuelle oplevelser og godt design understøtter vores kommunikation og budskaber.
På de trykte medier tilstræber vi også, at papir og omslag er af en høj kvalitet, der giver en taktil dimension i forhold til budskaber på digitale medier.

06
Trykte medier
Augustinus Fondens tryksager omfatter papirlinje, årsrapporter, bøger, brochurer og foldere. Fælles for disse er, at udtrykket er elegant og troværdigt, men samtidig levende og foranderligt fra opslag til opslag. Visuelle oplevelser og godt design understøtter vores kommunikation og budskaber.
På de trykte medier tilstræber vi også, at papir og omslag er af en høj kvalitet, der giver en taktil dimension i forhold til budskaber på digitale medier.

Årsskrift
Augustinus Fondens årsskrift er en tryksag af høj kvalitet både designmæssigt og papirkvalitets- mæssigt. Historier og budskaber bliver formidlet på en levende og æstetisk måde. Fotos er alle af høj kvalitet, og statistiske og økonomiske budskaber bliver formidlet overskueligt via infografikker.
Brochure
Fondens brochure om mesterinstrumentsamlingen er et godt eksempel på samspillet mellem de gode historier og budskaber samt designelementer og fotos. Hvis man anvender tekst direkte oven på et foto, skal fotoet tones ned, så kontrasten mindskes, så den mørkere farvetone gør teksten læsbar.
Bøger
I forbindelse med Augustinus Fondens 75-års jubilæum blev udgivet en jubilæumsbog, som viser samspillet mellem de gode historier og budskaber samt designelementer og fotos.
Opslagene er alle forskellige – men adskilt af faste kapitelsider. Det giver en spændende rytme og variation gennem hele bogen.
07
Digitale medier
Augustinus Fonden gør brug af Wordskabeloner, PowerPointpræsentationer og et omfattende website, hvor kommunikation omkring fondens formål og virke formidles i tekst og billeder.

Website
Augustinus Fondens website er bygget op i Word- Press. Design og sidetyper er fast defineret i design og opbygning. Nye sidetyper bliver dog løbende udviklet og justeret i forhold til nye behov og ønsker.
I backenden kan fonden justere tekstindhold og fotomotiver. Dette er primært aktuelt i forhold til indhold i Aktuelt og Projekter. Fotos skal beskæ- res med beskæringsværktøjet i backenden. Det er vigtigt altid at fjerne al oprindelig formatering fra den tekst, man indsætter, eksempelvis fra Word- dokumenter. Læs mere om dette i bilaget "Bilag 03 – Vejledning til website".
Social media
Augustinus Fondens website er bygget op i Word- Press. Design og sidetyper er fast defineret i design og opbygning. Nye sidetyper bliver dog løbende udviklet og justeret i forhold til nye behov og ønsker.
I backenden kan fonden justere tekstindhold og fotomotiver. Dette er primært aktuelt i forhold til indhold i Aktuelt og Projekter. Fotos skal beskæ- res med beskæringsværktøjet i backenden. Det er vigtigt altid at fjerne al oprindelig formatering fra den tekst, man indsætter, eksempelvis fra Word- dokumenter. Læs mere om dette i bilaget "Bilag 03 – Vejledning til website".
08
Templates
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.










































